SMS-meddelande vid störningar i samhället

Från den 1 oktober 2019 inför Gällivare kommun och de kommunala bolagen, Gällivare energi och Top bostäder, en sms-tjänst. Detta för att snabbare och säkrare nå ut med information till hushåll och företag om störningar i samhället. Exempelvis vattendistribution, fjärrvärme, sophämtning eller liknande samhällsfunktioner. Även störningar som berör kommunala fastigheter omfattas av sms-tjänsten som är kostnadsfri för mottagaren.

Vid en driftstörning eller annan samhällsviktig information skickas ett sms till mobiltelefonen. Om mobiltelefon saknas ringer det automatiskt på den fasta telefon, där ett intalat meddelande läses upp. När ett meddelande kommer från Gällivare kommun visas avsändarnummer 08-545 392 77.

Sms-tjänsten är ett komplement till kommunens webbplats, gallivare.se och Facebooksida samt Gällivare energi och Top bostäders hemsidor. I vissa fall användes även radio, tv och tidningar som informationskanaler.

Kontrollera att rätt telefonnummer finns på din adress
För att meddelandet ska komma fram är det viktigt att din telefon är kopplad till rätt adress. Detta är speciellt viktigt om du har ett företagsabonnemang eller kontantkort.

Gå in på gallivare.servicevarning.se och följ anvisningarna.

  • Kontrollera att telefonnumren på din adress stämmer.
  • Kontantkortstelefoner och jobbmobiler är kanske inte kopplade till din bostadsfastighet.
  • Det går att lägga till fler fastigheter, exempelvis fritidshus.
  • Om ditt nummer inte finns i registret eller något nummer saknas, så kan du själv lägga in det.


Har du frågor om detta så kan du vända dig till Gällivare kommun,
telefon 0970- 818 917 eller post@gallivare.se.
Ange ”Fråga om UMS-tjänsten” i ämnesfältet.