Krisberedskap

En kris är en händelse som drabbar många människor och stora delar av samhället. Krisen uppstår ofta oväntat och utan förvarning, det är därför viktigt att vara förberedd. Krisberedskap handlar alltså mycket om att förbereda sig på att ta hand om det oväntade.

Här kan du läsa om hur du får hjälp och information vid en kris, vad du kan göra för att förbereda dig och hur kommunen arbetar med sin krisberedskap.

Hur förbereder du dig för en krissituation?

Sveriges krisberedskapssystem bygger på att alla tar sitt ansvar och samspelar vid en samhällskris. Samhällets aktörer måste vara förberedda för att hantera det oväntade. Vid en kris kommer inte samhällets resurser att räcka till alla drabbade samtidigt, utan hjälp måste prioriteras för de mest utsatta. 

Du som kan bör förbereda dig på att kunna klara dig på egen hand i tre dygn och uppåt en vecka. Att vara självförsörjande i tre dygn betyder inte att samhällskrisen är över efter den tiden, det kan ta veckor eller månader innan vardagen fungerar normalt igen, men det ger dig tid att tänka över din situation för att kunna fatta viktiga beslut.

Checklista för krisberedskap hemma:
För att klara en kris är det viktigt att ha tillgång till värme, vatten, mat och kommunikation.

  • Alternativ värmekälla som t ex drivs med fotogen eller gasol
  • Radio, batteridriven gärna med med vev och/eller solceller
  • Vattenkokare eller kärl för kokning av förorenat vatten
  • Fotogenlampa och bränsle
  • Stearin- och värmeljus och tändstickor
  • Ficklampa och extra batterier
  • Vattendunkar med skruvkork att hämta och förvara vatten i
  • Husapotek med läkemedel som är viktiga för dig
  • Vevladdare/Powerbanks för laddning av mobiltelefoner
  • Sovsäck, filtar och varma kläder
  • Hygienartiklar som fungerar utan vatten, t ex handsprit, våtservetter och liknande
  • Campingkök och bränsle, t ex T-röd för spritkök
  • Grill och grillkol för matlagning utomhus
  • Mat med lång hållbarhet som klarar rumstemperatur och är lätt att tillaga
  • Kontanter
  • Eventuellt foder till husdjur
  • En lista med telefonnummer till anhöriga, kommunen, räddningstjänsten, elleverantören och sjukvården.

Under 2018 skickade MSB ut broschyren Om krisen eller kriget kommer till alla hushåll i Sverige. Syftet med informationen är att alla Sveriges invånare ska bli bättre förberedda på följderna av allvarliga olyckor, extremt väder och it-attacker eller militära konflikter.
Broschyren finns som lättläst svenska, inläst på svenska och engelska, i punktskrift, på teckenspråk och översatt till 14 språk. 

Håll dig informerad! 
På MSBs webbplats finns information om risker och säkerhet för dig som privatperson. Där finns checklistor, instruktionsfilmer, poddradio och generella råd och tips på hur du kan förbereda dig för en samhällskris.

Samhällets krisberedskap

Samhällets krisberedskap går ut på att arbeta förebyggande för att minska riskerna och att förbereda sig för att kunna hantera det som ändå inträffar.

Om viktiga funktioner skulle slås ut av till exempel en naturkatastrof, terrorattack eller IT-attack utsätts samhället för påfrestningar som påverkar många människors vardag.

För att klara av stora påfrestningar behöver vi kunna använda alla resurser i samhället och göra alla delaktiga i att förebygga och hantera kriser. Myndigheter, kommuner, landsting, näringsliv, organisationer och privatpersoner har alla ett ansvar.

Kommunens krisberedskap

Gällivare kommun samverkar med andra aktörer för att skapa ett tryggt och säkert samhälle. Vid en kris kommer Gällivare kommun fortlöpande informera våra kommuninvånare om vilka åtgärder kommunen vidtar. Informationen kommer t ex att finnas här på vår webbplats och det kommer även att upprättas en upplysningscentral dit du kan ringa om du undrar något. Du kan också hämta information från dessa kanaler:

  • Sveriges Radio P4, Radio Norrbotten.
  • krisinformation.se – sammanställer och förmedlar myndigheters information om till exempel elavbrott, extremt väder, naturolyckor och hot mot livsmedelsförsörjningen.
  • Ring 113 13 – det nationella informationsnumret för att både få och lämna information om allvarliga kriser. Numret är tillgängligt dygnet runt årets alla dagar.
  • Genom att ett Viktigt meddelande till allmänheten (VMA) sänds via radio och/eller TV. Det kan också kompletteras med tyfonsignalen VMA och röstmeddelande via telefon.
  • Genom annonser i dagspress.
  • I en situation då datakommunikation inte fungerar kommer information att spridas på andra sätt, till exempel via flygblad.

Läs mer på vår webbplats om kommunens arbete med samhällsskydd och beredskap.

 

Ukraina och läget i omvärlden  |  Stöd och hjälp  |  Other languages