Årets butik finns i Gällivare!

Återigen har Systembolaget i Gällivare blivit utsedd till Årets Butik. Viktiga faktorer är servicen till kunderna och hur bra personalen är på ålderskontroll. Men även ledarskapet, stämningen i butiken och effektiviteten bedöms.

Sedan 1999 har Systembolaget arrangerat tävlingen Årets Butik. I år är första gången som tävlingen delas upp i två kategorier, större och mindre butiker. Första gången Gällivare vann tävlingen var 2006 och i år tog de hem segern i kategorin större butik. I finalen besegrade Gällivare butikerna i Bromma och Kållered.

— Det som gör att vi vinner igen är att vi inte slutar tänka på utvecklingen. Vi tänker alltid på vad som är bättre för kunden och inte för oss när vi gör förändringar. Vi har ett team som skapar arbetsglädje och det för oss framåt, säger Krister Olofsson, butikschef på Systembolaget i Gällivare.

Systembolagets jury utser vinnare utifrån butikernas totala kvalitet. Viktiga faktorer är servicen till kunderna och hur bra personalen är på ålderskontroll, man vill lyfta fram butiker som är föredömen. Men även ledarskapet, stämningen i butiken och effektiviteten bedöms. Segrarna utsågs på en finalfest i Stockholm den 12 mars.

— Det är en utmaning att hela tiden utveckla sig men tävlingsmomentet sporrar personalen. Vi har även jobbat mycket med kundmötet det senaste året. Vi vill vara och är nu ett föredöme för andra butiker, säger Krister.

Personalen i butiken i Gällivare belönas nu med en utbildningsresa till hemligt mål i Europa. Systembolagets företagsledning vikarierar som butikspersonal när de är på sin resa.

Juryns motivering:
Butiken skapar utrymme för ett kundmöte i toppklass genom att följa kedjans arbetssätt fullt ut. Nyckeltalen är höga och stabila. Butikschefen bidrar starkt till det positiva arbetsklimatet med ett passionerat, strukturerat och delegerat ledarskap. Och här finns en arbetsglädje utöver det vanliga. Ett driv och en vilja hos medarbetarna att i alla lägen vara bäst. Butiken vill vara ett föredöme - och är det också!