Fr.v. Simon Mattsson, Birgitta Larsson, Henrik Ölvebo, Jeanette Wäppling och Markus Lemke.

En rolig historia som blev big business

Från ett projekt som började som ett skämt till en omsättning på cirka fem miljoner kronor kan vägen se ut på olika sätt. Men en sak som är säker är att företagarna Markus Lemke och Rolf Nylinder som är grundarna av Lemmelkaffe verkar ha haft väldigt roligt på vägen. – Jag trodde aldrig vi skulle kunna ta ut en lön på att sälja kaffe med en berättelse om lämlar som kom med kaffebönor från Etiopien, säger Markus Lemke.

Grunden i verksamheten är mörkrostat kokkaffe som också finns som en KRAV-märkt produkt. Här handlar det om att sälja en livsstil som efterfrågas mer och mer. Kokkaffe måste få ta sin tid och handlar om en kultur som nästan dött ut och som Lemmelkaffe ville få liv i igen. Längs vägen har kringprodukter växt fram som talar samma språk. Slit och släng är inte Lemmelkaffes melodi vilket däremot vinylskivor är och som också är deras senaste satsning.

- Vi har ett tänk hos Lemmel som grundar sig i att den som köper våra produkter ska ha dem länge. Vi jobbar inte med olika kollektioner som måste reas ut efter en säsong utan utifrån ett hållbarhetstänk. Vi vill sälja riktiga hantverk så våra keramikkåsor handdrejas, kläderna är i ekologisk bomull och trycks med giftfria färger och så vidare, säger Markus och fortsätter;

- Lemmel Records har precis släppt den första vinylskivan Drömälv med bandet Väärt. Med en vinylskiva blir musikupplevelsen något helt annat än vad det blivit idag med Spotify och andra kanaler. Man lyssnar från spår ett till slutet. Tillsammans med paketeringen blir det en helhetsupplevelse.

Lemmelkaffe har nu tre heltidsanställda som numer gör så mycket mer än säljer äkta kokkaffe. Simon Mattsson heter nytillskottet och efter att ha blivit månadens anställde tolv månader i rad verkar det vara en rekrytering företagets grundare verkar mer än nöjda med.

En annan del i Lemmelkaffes framgångar har resulterat i PR-byrån Pattisjokki.

- Det var många som sa att vi gör fina saker grafiskt så av den anledningen startades PR-byrån. Pattisjokki är en liten by i Lapplands inland och i utkanten av internet som avfolkades när sågverket la ner och kvar blev jag, Rolf och Simon. Nu gör vi saker till Morakniv och Naturkompaniet bland annat. Det senare har resulterat i ett samarbete för att hylla Sveriges nationalparker, berättar Markus.

- Direkt när jag kom in i lokalen kände jag sådan värme i sin enkelhet. Både från Markus och Simons berättelse om företaget fick jag inspiration och energi. Känns så fantastiskt att vi har detta företag i vår kommun. Ett företag som till största del bygger sina produkter på berättande historier och hållbara produkter över tid. Å gott kokkaffe bjöd de på, säger kommunalrådet Jeanette Wäppling.

- Ett mycket spännande och givande företagsbesök hos Lemmelkaffe. Imponerande att få höra hur de har utvecklat sitt företag, deras produkter och tjänster på ett unikt sätt. Genuint och äkta, säger kommunalrådet Birgitta Larsson.

-  Ett otroligt givande och motiverande besök. Markus och Simon berättade om Lemmenkaffes fantastiska resa genom lämlar, kaffe, hållbarhet och flugspön, avslutar kommunalrådet Henrik Ölvebo.

På den lokala marknaden hittar du Lemmelkaffes produkter på Gällivare Turistcenter, Magazin du Nord, North Star, Gällivare museum och ICA Kvantum. Dessutom går de att köpa på lemmelkaffe.com som har öppet för det mesta, men inte alltid. Ute i världen finns en oändlig marknad men företaget växer varsamt och i sin egen takt. Trots detta finns produkterna redan i Norge, Danmark, Holland, Belgien, Tyskland och Japan. Och snart kommer nästa nisch – exklusiva flugfiskespön. Mer om det en annan gång…

Läs mer på lemmelkaffe.com

Showroom