Susanne Einhorn och Mikael Isaksson. Foto: Jana Giterman / www.rjfoto.se

Kundpsykologi – om konsten att bemöta människor!

Pålästa, medvetna och ständigt uppkopplade kunder ändrar dagens arena. Kräsna kunder som lätt kan knappa hem en vara i sin mobil eller hitta information på nätet kräver mer än förr. Nya kundbeteenden påverkar alla branscher. Dagens viktigaste ord i alla verksamheter stavas kundupplevelse. Levererat från människa till människa.

Det var budskapet till de drygt 150 personerna som samlats i salongen på Blå Forell för att få lära sig mer om hur man bemöter olika kundtyper. I publiken fanns handlare, frisörer och restauranganställda, men även gymnasieelever, kommunanställda och representanter från övrigt näringsliv. Alla som på något sätt möter kunder, gäster eller besökare hade något att hämta ur föreläsningen.

Arrangör var Gällivare Handel, som via Stiftelsen Köpmannaförbundet sökt och fått medel för att utbilda sina medlemmar. Men föreningens styrelse såg en möjlighet att bjuda in brett, då alla branscher och verksamheter i Gällivare har nytta av att ständigt förbättra sitt kundbemötande. För att växla upp pengarna så bjöd man in Företagarna Gällivare som stod för fikat under kvällen.

- Alla vinner på att människor får rätt och bra bemötande, oavsett om det är i butiken, på bilverkstan, på turistbyrån eller i entrén på badhuset. Därför är vi glada över att ha kunnat dela med oss när vi fick möjlighet att anlita ett proffs inom ämnet, säger Mikael Isaksson, ordförande för Gällivare Handel.

föreläsning

Valet av föreläsare, Susanne Einhorn, var ganska lätt. Susanne är beteendevetare och säljexpert som brinner för det lyckade kundmötet. Hon har mer än 25 års erfarenhet av att utbilda inom retail har bland annat säljtränat fram fyra vinnare av ”Årets Butikssäljare” som delas ut vid den årliga Retail Awards-galan. Även i Gällivare lyckades hon inspirera åhörarna. Maria Mellin, som driver Hälsokraft, fick med sig nya lärdomar från kvällen.

- Det är så viktigt att få kunskaper om hur jag kan bemöta kunden på rätt sätt, då alla är olika och har olika köpbeteenden. Nöjd kund, nöjd Maria, säger hon.

Föreläsningen är den första delen av två inom projektet som Gällivare Handel fått beviljat. Nästa del kommer äga rum efter årsskiftet, men tema och föreläsare är ännu inte bestämt.

- Vi kommer stämma av med medlemmarna vilka önskemål och utvecklingsområden man har, hälsar Mikael Isaksson.

Foto: Jana Giterman / www.rjfoto.se​