Vill skapa en unik vintermarknad

— Vi vill höja samverkan mellan olika organisationer och göra den mer attraktiv för både turister och hantverkare.

Pär Röckner tror på en marknadsvecka både utom- och inomhus, som pågår i fem dagar istället för tre dygn som den gör idag. Han ser en framtid där både konstnärer och musiker får en naturlig plats på marknaden och att den samiska traditionen lyfts fram mer.

— Jag tror att det kommer locka både nya aktörer och föreningar att vara en del av utbudet. Det är även viktigt att vi satsar mer på föreställningar och event. Det finns otroligt många möjligheter, det gäller bara att utveckla dem.

Förstudien sker i samverkan med Gällivare kommuns utvecklingsenhet, Visit Gellivare Lapland/Turistbyrån och Gellivare Sockens Hembygdsförening. Arbetet med förstudien fortsätter under marknaden och avslutas i april.

— Vi undersöker bland annat hur man kan marknadsföra marknaden bättre, skapa paketresor till turister med mera. Vi ska även prata med de arkitekterna som arbetar med samhällsomvandlingen om hur vi kan utveckla marknaden kring det nya centrum.

Pär Röckner berättar att en av tankarna bakom utvecklingen av marknaden är att skapa ett centrum för kultur och mer aktiviteter för besökarna.

— Vi vill ge föreningar och organisationer en möjlighet att ha program både på dag- och kvällstid. Under årets marknad ska vi att testa på att ha aktiviteter vid scenen som kommer att pågå under dagtid.

I februari är det dags för Jokkmokks marknad och Pär Röckner ska åka dit för att bland annat marknadsföra Gällivare vintermarknad. Han gillar grannkommunens blandning av handel, kultur och aktiviteter och vill ta konceptet till Gällivare för att höja standarden och ge eko även utanför länet.

— Vi har flera starka aktörer som ska delta i år och det kommer även konstnärer från Jokkmokk. Jag åker dit för att locka fler deltagare och berätta om våra planer med att utveckla konceptet. Mitt mål är att skapa en unik vintermarknad med ett bra koncept kopplat till turistnäringens högsäsong.

Producerad av: Favör Reklambyrå

Foto: Daniel Olausson/MediaTales